söndag 14 oktober 2007

Arkeologisk utgrävning.

Jag lever ett kringflackande liv.
Jag har ett hem, en lägenhet, men tillbringar lika mycket tid hemma hos kärleken. Dessutom har jag ett jobb som gör att jag inte alltid sover hemma.
Alltså händer det rätt ofta att jag kommer hem bara för att ladda om ryggsäcken med grejer och sedan sticker igen.
Var hamnar då de grejer som åkte UR ryggsäcken/handväskan?

På köksbordet.

Så på mitt köksbord kan man hitta MYCKET märkligt.

Igår röjde jag av det, det tar en stund om man ska vara grundlig och lägga allt där det verkligen SKA vara, eftersom det hela tiden genererar stickspår, i form av tvättsorterande, garderobsstädande, grovssopsslängande etc.

Så när det var (nästan) tomt (för symaskinen jag lånat HAR ju ingen egen plats) så blev jag så nervös av den kala ytan att jag genast beslöt mig för att fylla den med sCrap.



Mönsterpappret tycker jag är URSNYGGT och det passar verkligen till min tanke. Det är inte alls identisk med den lika ursnygga fondväggen på Folkoperans Bar, men stilen är den samma. Det heter eventuellt Metropolitan Ferry och är från American Crafts.


Rubriken dårå. Nä, jag har ju nu ingen sån där Kuk, och hade inte heller några färdigutstansade bokstäver på lut, så jag fick rita, färglägga och klippa ut på fri hand. Då blir det gärna raka och stela bokstäver, eftersom jag inte KAN rita egentligen. I brist på bättre fick mina gamla akvarellfärger duga. (Jag antar att man annars borde ha använt sån där distressfärg?)

Bladen i högerhörnet gav mig en del bekymmer.
Först ritade jag blad med mina favoritpennor, tunna enkla pennor från stabilo boss, huruvida de är syrafria vet jag inte, men jag antar att de INTE är det eftersom de inte skryter med att vara det.
Men att sedan slaska på med blöt akvarellfärg var inte bra.

Då tog jag en penna med grövre spets, men den är åtminstone syrafri, och det är ju bra, en sån där zig, men den tyckte ÄNNU MINDRE om att bli påmålad med våt våt akvarell.

Då lackade jag ur, tog garanterat dödsgiftig vattenfast overheadpenna, den skötte sig fint, men kommer väl äta upp allt om hundra år eller så.

Så, hur gör man, vad använder man om man inte gillar att de svarta konturerna flyter ut i färgen när man målar på?

Resultatet är jag ganska nöjd med.
Första scrapen helt själv, här hemmavid, helt utan snott material från någon langare. (Det är antagligen inte en bra sak...!)

6 kommentarer:

Pihlina sa...

Jag använder zig millennium när jag ska rita. Den flyter inte ut.

älvan sa...

Men alltså, vad gör man med sina underverk när de är scrappade och klara? Sätter in i en pärm? Ramar in? *förvirrad*

lykta sa...

Tips: måla vattenfärg först - rita linjer när den torkat. Då flyter den inte ut. :)

Jeez sa...

japp. man sätter in i specialpärmar med löstagbara plastfickor så man kan arrangera om i ny pordning när nya alster kommer in om man vill :-) (och VARFÖR har jag glömt att bevaka denna sida???)

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Hej,

Jag hittar ingen eportadress till dig här. Kan du maila mig på tyskungen@hotmail.com

Tänkte samla ihop de tvåhundingarna så att jag kan göra en enda stor insättning i början på nästa vecka.

MVH,

Klaus

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Åsa,

Var tog du vägen?
Jag tänkte bara kolla om du har en epostadress.

Du kan väl maila mig den på klaus@beiersdorf.nu

/Klaus